Surfers Paradise

I går bestemte vi oss for å forlate Brisbane og fortsette reisen vår sørover. Nå befinner vi oss på Gold Coast, nærmere bestemt Surfers Paradise.

Vi var heldige å fikk kyss ned hit, da det bare er 1 time unna Brisbane, så slapp vi å tenke på både haiking eller offentlig transport. Vi ble sluppet av i en gate ved stranden og så fant vi et hostel i nærheten. Planen om å bare campe gratis i hammocken vår, blir ikke så enkelt som først trodd, siden det er vist ulovelig å campe utenfor spesifikke campingplasser, men det blir nok litt camping underveis.

Da vi kom til hostelet vi hadde valgt ut fortalte mannen bak disken at de hadde tilbud med 3 for 4 netter om man valgte 4 mans rom, og siden det bare ble rundt 30 kr dyrere for 4 dager enn å ligge på et dorm rom med mange flere, valgte vi å starte med et 4 mans rom i stede for mer en 10. På rommet var det ei dame som allerede var der, hun kommer fra Malaysia, men bor i Australia og er på en liten ferie for seg selv. Hun reiser i morgen tidlig, så får vi se om det kommer noen andre på rommet i løpet av morgen dagen.

Surfers Paradise er foresten en veldig flott plass. Tydeligvis er dette en partyplass, men siden det er vinter enda er det litt roligere en det bruker å være om sommeren. Ang. vinteren så har jeg forresten funnet ut at det faktisk er kaldt her. På kvelden er det rundt 14-15 grader, og siden husene her i Australia ikke er normalt isolert, blir det fort det samme innendørs. Dette betyr at jeg egentlig har tatt med meg for lite varmere klær, og siden vi reiser sørover vil det ikke bli varmere med det første. Om det jeg har undersøkt på nettet er rett så vil vi nok ikke få temperaturer før vi reiser mot Perth etter nyttår, så det blir som en laaaang Norsk sommer. Det er uansett varmt nok på dagene, men når solen går ned rundt halv 6 på ettermiddagen blir det fort kaldt.

Uansett, vi tok det lett i går, reiser jo på et budsjett og derfor skal vi ikke feste så alt for mye. Hostelet har eget kjøkken så vi laget oss pasta til middag. I dag sov vi faktisk litt lenge (for en gangs skyld) og så tilbringte vi dagen på stranden, før vi gikk tilbake til rommet og stelte oss litt. Middagen ble rester fra i går og ved en rask utregning ble det ca 15-20 kr pr.pers og det er jo super billig egentlig. Frokost og lunch består av brødskive med pålegg. På hostelet er det også de som setter igjen maten sin når de drar, så vi kan lett ta å bruke det som de har lagt igjen om det er noe vi ønsker, men man burde være rask.

I kveld blir det nok bare å gå oss en tur og slappe av mere, ta det litt rolig vil jeg tenke meg. Kanskje ta en øl på stranden eller noe sont, vi får se det ann :)

-Ida

Da har det gått en uke allerede!

En uke er forbi, eller egentlig er det vel 1 uke + 1 dag. Og siden det er ei uke siden forrige innlegg blir dette et lengere et. Men håper det er i orden. Tror nok i fremtiden blir det litt begge dele, noen ganger korte innlegg som er litt oftere og så noen ganger større, kommer vel litt ann på tid og internett :)

Noen av dere er vel kanskje nysgjerrige på hva jeg har gjort den siste uken, så her kommer en kort update om hva vi har gjort.

Ukens høydepunkt var definitivt denne selfien:

Forrige søndag tok jeg og Christer å gikk en tur opp til en utkikkspost, hvor man stort sett så hele Brisbane fra. Jeg ser for meg at det må være så mye vakrere om man var der om natten. På veien dit gikk vi innom en gigantisk creepy kirkegård og en botanisk hage. Siden det er vinter nå var det ikke så mye blomstrende planter å se, men pent var det uansett.

På mandagen gikk vi en tur til en park i Brisbane sentrum kalt Roma Street Parkland. Det var en fantastisk park. Skulle gjerne bare lagt meg på en grønn flekk å være der hele dagen lang. Hehe. Etter det var vi å skaffet oss en bankkonto. Bankkontoen tok litt tid da det var en del andre (sikkert backpackere) som også skulle i banken.

Tirsdagen valgte vi å ta det med ro, siden i løpet av de 3 dagene vi hadde vært der hadde vi allerede vært å gått 43 km og vi var litt slitne. Det var også overskyet hele dagen så da var det ikke akkurat så varmt. Onsdagen var vi inne hele dagen, for da regnet det fra morgen til kveld. Og regnet her i Brisbane er ikke likt regnet i Norge altså. Regndråpene er gigantiske og man blir våt med en gang. På kvelden dro vi til en plass som heter Ben's Burger og burgeren dems er på 9. plass over mat man burde prøve i Brisbane, så det gjorde vi. Det var kun 3 typer å velge mellom, vanlig, med masse ost og vegetar, og den burgeren må være på topp 3 av burgere jeg har spist i mitt liv. Den ser ganske alminnelig og kjedelig ut, men kjempe god!

På torsdagen fikk jeg endelig viljen min å vi dro til Lone Pine Koala Sanctuary og hilste på de små og store skapningene der. Må virkelig si at jeg elsker Australsk dyreliv (tonen endrer seg vel når vi beveger oss litt mer innenlands og jeg fåt møtt de litt større eklere krypene som også finnes her =P). Vi tilbringte ca 5 timer der, og siden det ikke er så veldig stor plass, så er det veldig lenge, men de hadde noen show og info ting som jeg gjerne ville få med meg, å da går tiden veldig fort. Christer syntes kanskje det var litt i det lengste laget, men han klagde i allefall ikke! Gode kjæresten min. Han kommer nok til å være dritt lei av alt som har med dyr å gjøre før et år har gått.

På fredagen spiste vi lunch i en nærliggende park, før vi pakket sakene våre å flyttet til en ny plass. Vi er fortsatt i Brisbane, men bor nå til søsteren til Markus (Christer sitt søskenbarn) og samboeren hennes. Hun blir vel på en måte stesøskenbarnet til Christer. Kvaliteten på hjemmet er gått en del opp, og det blir nok lenge til vi skal bo så fint igjen, med mindre vi starter med Airbnb. Fredagskvelden tok vi dermed en kveld ut på byen sammen med de og Markus. Det var kjempe hyggelig, men tok en tidlig kveld. Jeg sliter litt med at jeg blir så trøtt i 10-11 tiden om kvelden. Har sikkert litt med at det blir jo mørk her klokken 6 og siden vi ikke er vant til mørket fra Norge enda, så virker det som om det er langt ut på natten når klokkken da blir 10-11.

På lørdagen tok vi en ferge som går langs elven. Først tok vi den bare til utkanten, gikk av og hoppet på en ny en som gikk tilbake og gikk av i sentrum. Der shoppet vi litt (Christer siden han var ute etter en tynn langbukse) før vi gikk innom en park/botanisk hage før vi dro tilbake. Da vi kom tilbake skiftet vi bare til varmere klær og dro til en park i nærheten for å grille litt. Det som er litt genialt her i Australia (tror det gjelder hele Australia, er ikke helt sikker) er at de har satt opp elektriske store griller i noen parker (veldig mange faktisk) og det er gratis å bruke dem, så man kan bare grille det man vil. Det er jo perfekt for meg å Christer, som da får muligheten til å bruke et utendørs kjøkken, slipper vi å spise kald mat de dagene vi ikke har tilgang til et skikkelig kjøkken. Den parken vi var i var ved eleven, og vi hadde dermed et fantastisk syn mot byen.

I dag skal på en kjøretur 1-2 timer nordover og på veien dit skal vi innom Australia Zoo (den som Steve Irwin startet i sin tid) og noen andre småplasser jeg ikke husker hva heter.
Siden det er tidsforskjell, så er det morgen her hos oss. Klokken er nå litt over 9 og vi begynner nå en ny dag!

#Brisbane #Reise #Australia #Dyr #Natur

Brisbane!

Vi kom frem til Brisbane ca klokken 22.00 lokal tid i går og alt gikk kjempe raskt. Bagasjen vår kom fort, som gjorde at vi kom langt frem i køen så både pass- og grensekontrollen gikk temmelig fort. Eneste problemet vi møtte på var at de tok i fra oss alkoholen vi kjøpte i Oslo før vi fikk gå ombord flyet til Brisbane. Det er vist en regel at man ikke får ha flasker som inneholder mer en 100 ml på flyet, selv om det er kjøpt på en flyplass og blitt forseglet. Litt kjipt men gjør ikke så mye. Nå vet vi i allefall det. Hehe.

Søskenbarnet til Christer hentet oss på flyplassen og vo dro hjem til han. Dro også en tur ut å tok en øl før vi gikk hjem igjen å la oss. Han ene som bor hær har en søøt katt som holder oss med selskap noen ganger.

I dag var vi en tur i sentrum av Brisbane og så oss så smått rundt. Ordnet oss australsk sim kort, men siden vi ikke tok med oss passet fikk vi ikke fikset bankkonto, men det gjør vi bare etter helgen.

Anzac (krigsting) minne figur.

En Katedral som de har brukt rundt 100 år å bygg. Bygd i 3 pulja å siste del ble ferdig for 8 år siden. Veldig kult!

Trefigurene som dere ser på bildet er utskåret for hånd. Måttet tatt lang tid.

Bybildet fra 2 vinkler.

Siden det er vinter i Australia nå så er det ikke så veldig varmt, men det er fortsatt varmt nok synes jeg. Det vil jo bare bli varmere, men det venner vi vel oss til kan jeg tenke meg. Det regnet litt i dag også, og jeg tror det må være første gang jeg syntes det var helt greit med litt regn. Til sammen gikk vi vel nesten 14 km og er liyt sliten nå. Christer har allerede lagt seg og jeg tenker å gjøre det samme snart. Hva som skjer i morgen vet vi ikke enda, men at det blir en del gåing er vel helt 100 % sikkert.

PS: Om dere vil adde meg på snapshap så er mitt brukernavn: Idalei eller instagram: idaleir

#Brisbane #Reise #Katedral #Sightseeing

Snart er vi fremme!

Nå er vi i Hong Kong og vi har snart vært her i 4 timer. Reisen hit gikk sakte, men vi fikk god mat, og hadde masse underholdning.

Nå er det bare en flytur til på 8 timer igjen, så er vi fremme.

Har slappet av litt her i Hong Kong, men sovet temmelig lite på turen, og det er nå 1 døgn siden vi startet reisen vår i Oslo, det betyr jeg har kanskje sovet 2-3 timer det siste 1-1,5 døgnet men føler meg veldig kvikk. Håper bare ikke jeg sover for mye på flyet til Brisbane, for da vil jeg få problemer å sove når vi kommer fram.

Nå skal vi gå om bord, så jeg får bare stikke, oppdaterer dere nok ikke før i morgen, men alt går bra med oss, og vi storkoser oss mye.

#Australia #Reise #Brisbane #HongKong

Da er vi endelig på vei!

Da har reisen vår startet og vi sitter nå på Heathrow i London å venter på neste fly.
Reisen fra Oslo til London gikk greit men jeg er veldig trøtt. Hadde store problemer med å sove i natt da jeg gledet meg sååå mye. Nå kan det hende den veldig sterke kaffen vi fikk servert hjemme hos broren til Christer bidro en del, men jeg tror kanskje jeg sov rundt 1-1,5 timer før jeg sto opp halv 5 i morrest. Nå skal vi vente på flyet som drar om ca 2 timer igjen. Da blir det over 11 timer i fly, og jeg får forhåpentligvis sovet litt på da.

Foreløbig så har det egentlig ikke helt gått opp for meg at jeg skal til Australia. Dette har vært min største drøm de siste 12-13 årene og i morgen er jeg der. Da starter endelig eventyret. Jeg  håper virkelig at det er så fantastisk som jeg tror det er, men skal nok være realistisk å forventer ikke at alt kommer til å gå på skinner.

Nå skal jeg få i meg litt mat, for jeg er kjempe sulten, så oppdaterer jeg sikkert igjen underveis.

#Australia #Reise #Backpacking #Dream #London

Pakkeliste

Nå har jeg vært i Oslo siden mandagen, og jeg har hygget meg masse. Er jo stort sett Christer sine venner og ex-kollegaer vi har møtt, men jeg har jo blitt kjent med dem med tiden jeg og.
Vi sover på sofaen hos Christer sin kompis og senere i dag skal vi vel en tur til frognerparken, før vi møter broren til Christer til middag i kveld.

Nå har jeg jo allerede pakket sekken min, og den ble ganske så full. Jeg har jo ingen erfaring med å reise med ryggsekk, og har sikkert pakket en del unødvendige ting, men det er ting som jeg på en måte ser på som veldig viktig og nødvendig. Synes selv jeg har vært flink til å klare å pakke sekken i hele tatt, at jeg fikk plass til alt og at den ikke veier alt for mye. Men slik som den er nå, er det ingenting jeg føler jeg kan ta ut, å så lenge jeg fikk plass, synes ikke jeg at jeg behøver det heller.

Det som er på bildet over, er det som jeg har pakket med meg, pluss noen småting som jeg skal ha i dagssekken min, som jeg skal ha med på flyet.

Min pakkeliste er som følger:

Klær:
- Undertøy og sokker for ei uke
- 2 Bher
Elektronikk
- Nettbrett med tastatur
- Digitalkamera
- Minnekort til kamera og nettbrett/mobil
- Ladere
- Førstehjelpsskrin
- Kortstokk og reisespill
- Hengelås
- Liten veske med smykker og hårting
- Magebelte
- Sovepose
- Hammock
- Myggnetting
- Tau til å henge opp hammocken
- Regntrekk til sekk
- Reiseapotek
- Karabinkroker
- Camelbak
- Reflekslys til å ha på sekken
- Veske for å ha mobilen på armen

Dette er son ca alt jeg har med, og  når jeg ser på listen nåm ser det ut som det er en del. Christer synes jeg har tatt med en del unødvendige ting, men jeg er ikke enig, som sagt er det ikke mye jeg føler jeg kunne lagt igjen. Jeg antar at jeg lærer meg med tiden hva som er nødvendig og hva som ikke er det. En ting er i værtfall 100 % sikkert, jeg har aldri pakket med meg så lite før, og nå skal jeg være borte i et år!

Jeg kommer til å ha nettbrettet, kameraet, reisedokumentene, bok, headsett, reisespill og kortstokk, ting til tannstell, utstyr til linser og litt, ørepropper, sovemaske, nakkepute og annet småtteri med meg inn på flyet.

Jeg kommer til å poste flere innlegg med en update om hva jeg har i sekken min underveis, så det blir spennende å se hva jeg har i sekken min om et par måneder.

Nå er det virkelig ikke lenge igjen, i morgen klokken 07.55 går flyet og første stopp er London, der skal vi vente i 3 timer før vi tar neste fly til Hong Kong. Skal nok komme med oppdatering underveis så fremst jeg har tilgang til internett.

#Reise #Pakkeliste #Australia #1dagigjen #Backpacking

Overnatting!

Jeg har nevnt før at vi har planer om å reise og sove billigst mulig når vi er i Australia. Helt i starten av planleggingen vår, var tanken på å sove ute uakseptabelt, dette fordi jeg våkner lett av lyder og får problemer med å sove igjen, spesielt her i Norge nå som det er så lenge/tidelig lyst. Men etter at kjæresten har begynt å bråke litt mer om morgenen og had couchsurfing gjester på besøk har jeg blitt mer og mer vant til lyder. Dermed bestemte vi oss for at vi enten skulle ta med teltet til Christer eller kjøpe et i Australia. Camping er jo egentlig veldig gøy det!

Men så en dag fant Christer ut den geniale ideen om at vi kunne skaffe oss en hammock, altså en hengekøye som vi kan sove i. Så vi dro på nærmeste sportsbutikk (etter å ha undersøkt en god del på nettet) å kjøpte oss to hammocker. Vi har prøvd de ut ved å henge opp den ene ute på balkongen og den var overraskende behagelig å ligge i, så dette gleder jeg meg til mye. Tenk å stå opp rett ved en strand å bare starte dagen med en behagelig dukkert, nei det høres himmelsk ut!

Eneste som er litt kjipt med dette er jo at det ikke er noe myggnett eller tak, så det funker ikke like godt hvis det begynner å regne. Vi har ikke funnet/bestemt oss for en løsning angående regnbeskyttelse, men myggnetting løste jeg ved å sy to veldig tynne gardiner sammen og deretter nesten helt igjen på sidene. I Christer sin versjon har jeg tatt en sterk tråd i åpningen som han kan snurpe sammen for å "lukke" den, har dessverre ingen bilder av resultatet, men blir vel et bilde eller flere under reisen. I min versjon valgte jeg å si igjen åpningen og ha en glidelås for å lukke/åpne. Myggnetting er ganske dyrt, og de billige variantene hadde for store hull så både knott og andre små dyr vil kunne komme seg igjennom.
Med tynne gardiner er hullene bittesmå men man kan fortsatt se ut igjennom den. Tar bittelitt større plass, men vi sparer over 500,- hver, så det er jo noe. Funker ikke dette, kan vi jo alltids kjøpe oss myggnetting i Australia. Synes jo det er litt gøy å kunne lage noe selv. Har blitt så glad i symaskinen

Vet ikke hvor mange dager på rad vi klarer å sove i en hammock, før man begynner å kjenne det, men det finner vi da vel ut av underveis. Har lest om de som har byttet ut sengen sin med en hammock, så tror ikke det kan være så alt for ille. Nå er det bare 4 dager igjen til vi drar, og jeg reiser til Oslo i morgen!

Har du prøvd å sove i en hammock før?

#Hammock #Reise #Myggnett #Australia #Camping #Sy #Syselv #DIY

Sy prosjektet!

Som nevnt tidligere hadde jeg planer om å sy meg egne klær til turen, noe som jeg så på som et morsomt og utfordrende prosjekt. Det jeg ikke hadde undersøkt så alt for mye før jeg skrev innlegget var pris på stoff. Jeg nevnte vel at jeg skulle bruke viskose og at det ikke er det billigste stoffet, men det jeg ikke visste var at minste prisen ligger rundt 99,- meteren og det som var billigst, var ikke akkurat det jeg syntes var finest. Fant et nydelig stoff som jeg likte veldig mye, men det kostet 299,- pr. meter. For de fleste prosjektene jeg hadde tenkt ut, trengte jeg omtrent 2 meter, så da ble det plutselig dyrt.

På grunn av dette så har egentlig det å sy klær blitt lagt på hylla, men jeg har sydd noe annet til turen, hva dette er får dere vite i løpet av helgen. Her er et bittelite hint =D

Uansett, det jeg hadde tenkt å fortelle dere om i dag, er et av de prosjektene som jeg faktisk har klart å gjennomføre, og det er et 2 i 1 plagg!

Europris har/hadde salg på en onesize maxi kjole, som man kunne få i flere farger/mønstre til 99,- Jeg valgte å kjøpe meg en som var blå og hvit mønstrete, siden det er litt sommerlig, og det blir ikke så varmt i solen, son som svart/mørke farger gjør.

Det første jeg hadde tenkt å gjøre, var å legge opp kjolen slik at jeg fikk et skjørt og en knelang kjole, men ombestemte meg og endte opp med en harems bukse og en capri jumpsuit! Liker egentlig ikke å skryte av meg selv, men ble skikkelig fornøyd av resultatet. Ikke var det spesielt vanskelig heller. Om du kan bruke symaskin eller sy håndsøm så får du det nok til du og :)

Får se om jeg rekker å prøve meg på et plagg til. Det er jo faktisk litt gøy å sy!

Fremgangsmåten jeg brukte er følgende (alt er gjort på vranga, bortsett fra punkt 7. og 8.):

1. Tok på meg kjolen og fant ut ca hvor mye jeg måtte fjerne nederst, så den ikke ble for lang, og klipte det vekk.
2. Med kjolen på, fant jeg ut ca. hvor høyt oppe skrittet skulle være, og deretter hvor midten ble og satte et lite merke.
3. Målte omkretsen under kneet, og la på noen cm, før jeg halverte dette tallet.
4. Med utgangspunkt i tallet fra punkt 3. målte jeg nederst fra sidene og satte et merke (Begge sidene).
5. Klippet fra merkene nederst og opp til punktet i midten, så det ble at man fjernet en trekant.

6. Der jeg nettopp hadde klipt sydde jeg det sammen, og deretter sydde jeg en fald nederst i beinåpningen.
7. Sydde så en smock/vaffelmønster nederst i beina, så det skulle matche øverst på plagget.
8. Helt til slutt sydde jeg på en lomme på den ene siden, kun fordi jeg er avhengig av lommer.

I dag er det 1 uke til jeg ankommer Brisbane, 1 uke til jeg er ferdig med over 30 timer reisetid, 1 uke til jeg endelig skal få oppfylt min største drøm!

#DIY #2in1 #Sydetselv #jumpsuit #haremsbukse #capri #6dagerigjen

Hjemmelaget ripsgele!

På søndagen reiste jeg fra Abelvær til Trondheim for å forberde meg til reisen i neste uke. Var på butikken både i går og i dag for å handle det siste, og det eneste jeg nå trenger er et regntrekk til sekken min. Jeg vet de har et stygt, men billig et på biltema så jeg tenker å få kjøpt det før jeg drar til Oslo den 15 august.

Før jeg reiste fra Abelvær tok jeg å pappa å plukket en del ripsbær og laget litt ripsgele og råsaft. Jeg har liksom disse minnene fra 90-tallet, at farmor står lager gele og saft, og det er så gode barndomsminner man kan få. Når vi sto å laget råsaften, strømte lukten igjennom hukommelsen min og jeg ble så glad og fornøyd. Disse minnene tar deg på en måte tilbake og får deg til å føle deg som et lite barn igjen, den tiden da alt var så mye lettere og bekymringsløst, ah disse barndomsminnene!

Uansett, farmor kjøpte en gang på midten av 50-tallet en saftkoker, som bruker damp til å samle råsaften, ganske smart og lettvint. Vi har også noen solbærbusker, men det var ikke så mye bær på disse buskene i år, så vi blandet de bare sammen med ripsen, og litt sitron. Det eneste som er så kjipt med hele greia, er at siden jeg skal reise bort i neste uke, får jeg ikke vært med å spise opp gelen, men er vel sikkert mange i familien som gjerne hjelper til med det!