Trondheim!

Er ikke mye spennende som skjer om dagen nå. Sitter egentlig bare å venter på at tiden skal gå og at det skal bli 23 juni slik at vi får startet første fase, altså å flytte fra Drammen.
Vi har startet å selge en del av møbler og ting, men heldigvis for oss skal hun som kjøpte leiligheten kjøpe en god del av møblene våre, da hun er førstegangs kjøper og ikke har så mye møbler selv fra før. Ellers blir det nok å prøve å selge/gi bort en del av det vi har, da vi nok ikke kommer til å ha bruk for det senere.

I går kveld kom jeg hjem til mamma og pappa i Trondheim, skal i konfirmasjon til ene nevøen min nå snart. Jeg blir her i litt over ei uke, selv om jeg skal opp igjen 3 uker senere. Kjæresten ville ha litt alene tid, og det forstår jeg godt! Siden jeg har vært arbeidsledig så lenge, har han jo ikke fått noe som helst alene tid.
Når vi nå flytter fra Drammen, skal han jo bo hos moren sin fram til vi drar til Australia og det blir jo ikke mye alene tid da.

Når jeg nå først dro oppover så tenkte jeg at jeg kunne ta med meg de klærne som jeg ikke kommer til å bruke framover, så slipper vi det ekstra lasset når vi flytter. Så jeg reiste alene med en ganske tung ryggsekk, en halvstor bag og to tunge kofferter. I grunnen skulle ikke det være store problemet, da kjæresten kjørte meg til stasjonen, og så er det bare et tog bytte i Hamar og så blir jeg hentet på Heimdal. Denne helgen ble det selvfølgelig ikke slik! Det er fiksing på toglinjene og jeg måtte derfor bytte til buss på Eidsvoll og fra buss til tog igjen på Løten. Kan godt si jeg var passe sliten da jeg satte meg ned på toget i Løten, vondt både her og der! Dette førte selvfølgelig til forsinkelser, jeg skulle opprinnelig være på Heimdal 21.44 men endte opp med å ikke være framme før rundt 22.00. Ikke største forsinkelsene men de var store nok, når man først kommer sent på kvelden.

Oppdatering på Couchsurf fronten så var de siste vi hostet et par fra Polen som var her fra onsdag til fredag samt et venninne par som også var fra Polen som lå på sofaen fra torsdag til fredagen. Paret så vi ikke veldig mye av da fruen slet med hodepine og holdt seg bare på rommet og så dro de ut på tur tidelig om morgenen og kom tilbake sent på kvelden. På fredagen dro de klokken 7 om morgenen, før noen av oss hadde stått opp. Venninne paret var kjempe hyggelige og hadde mange historier å fortelle. De hadde haiket hele veien fra Polen og kom fra Sverige den dagen de kom til oss. De spiste frokost sammen med oss og syntes mine hjemme lagede knekkebrød med brunost var kjempe godt. Det er jo morsomt å se :D Paret etterlot seg en flaske med noe polsk vodka og venninnene ga oss en pose med polsk godteri! Nå synes ikke jeg det er nødvendig at de som bor hos oss gir oss ting, men jeg må si det er veldig gøy når de gjør det, selv om ikke alt faller i smak, hehe.

BILDE AV GAVER FRA POLSKENE

Men ja, nå skal jeg komme meg av gårde i kirka, å så får vi håpe at været holder seg og at det ikke blir noe regn i dag. Det ser ut til at det skal bli det, men det ville bare vært sååå typisk om det begynte å regne!

-Ida

#Trondheim #Reise #Tog #Couchsurf #Couchsurfing

Sy sine egne klær?

Heihei!

I det siste har jeg tenkt mye på hva jeg skal ha med meg når jeg reiser, og ikke minst, hva jeg ikke kan/burde ha med meg. For det første har jeg fått tips fra flere om at jeg ikke burde ha med meg klær som jeg ikke vil kaste eller miste. Og det er jo i grunnen et greit tips, for jeg kommer sikkert til å ville bytte ut klærne mine under reisen, først å fremst for man blir nok lei etterhvert og for det andre så finner man sikkert nye ting man vil ha, men ikke har plass til med mindre man kvitter seg med det man allerede har fra før. Og temperaturen vil jo endre seg i løpet av året også, så da trenger man varmere og kjøligere klær etter årstidene. For det andre så burde jeg ha med meg klær som er tynne og tar liten plass, makes sense!

I den anledning så har jeg sett litt på nettet etter reiseklær, og kom over en slik convertible dress og jumpsuit. De er i grunnen et plagg som man kan endre måten man tar den på seg, og på den måten kan man forandre antrekket flere ganger og med rett tilbehør har man mange muligheter i et plagg. Så i stedet for å ta med et par kjoler så har jeg en, genialt synes jeg!

Jeg tenkte kanskje at det ville være kult å sy disse plaggene selv, for det er jo så mye kulere å bruke selvsydde klær! Dermed er planen min nå å sy noen plagg som jeg kanskje kan ta med meg på turen. Nå er ikke jeg spesielt flink til å sy, men jeg har skaffet meg litt billig stoff, som jeg holder på å øver meg på. Kanskje får jeg det til, kanskje ikke, tiden får vise. Hehe.

Jeg har allerede prøvd meg på en haremsbukse, og holder nå på med en til. De er litt forskjellige, der den første har separate ben, mens den andre ikke har det.

Det eneste som er litt kjipt er at jeg vil sy disse plaggene i viskose, og det er ikke det billigste stoffet, men det er så tynt og behagelig å ha på seg, og det tar dermed mindre plass i sekken min. Jeg er dermed på utkikk etter det billigste, men det burde ha mønster på seg, for da ser det litt bedre ut. Jeg var en tur på stoff og stil å fant et kult mønster, men det kostet 199,- for meteren og hvis jeg f.eks. trenger 2 meter blir jo det nesten 400,- og da er det plutselig litt dyrt igjen, men jeg skal nok finne noe billig en plass! I alle fall har jeg noe å bruke dagene mine på når vi ikke har gjester her! Kan jo ikke bare sitte å glane på pc skjermen hele tiden. Hehe.

- Ida

#DIY #reiseklær #sy #haremsbukse #kjole #jumpsuite #convertibledress #syselv #reise

Da er ryggsekken på plass!

Nå er det jo slik at jeg skal reise i et års tid, og det vil da si at ryggsekken jeg velger, kommer til å være mitt hjem, klesskap, (ubehagelig) pute, lagringsplass og you name it! Det jeg prøver å si er at alt jeg eier og har det året jeg er i Australia vil være i eller på denne ryggsekken, og dermed var det ikke bare for meg å skulle kjøpe den billigste jeg fant. Den burde ha litt grei kvalitet.

Nå skal det sies et etter litt søk på nettet fant jeg ut at det billigste av de litt bedre sekkene lå på over 1000 kr, og det var først da jeg innså at en skikkelig tursekk kommer til å koste litt mer en det jeg hadde sett for meg. Jeg dro på flere sportsbutikker for å prøve de billig variantene de hadde til salgs, og fant dermed ut at den på Clas Ohlson var best, da den var billig (599,-) og i tillegg var den 65 Liter og den hadde åpning både i topp og bunn. Først skulle jeg bare se litt mer, og bestemte meg for at jeg kunne vente til jeg flyttet til Trondheim før jeg kjøpte den, for jeg trenger den ikke nå uansett.

Problemet var bare det at jo mere jeg leste på nettet, jo mere ble jeg i tvil. Problemet var vel det at siden jeg skal reise så lenge, burde jeg rett å slett ha en sekk med bedre kvalitet. Til syvende og sist fant jeg ut at jeg ville ha en sekk som var 60/65 Liter, hadde åpning både topp, bunn og front/side og sidelommer som kunne lukkes. Og etter jeg var å prøvde noen sekker var det ingen tvil, jeg SKULLE ha en bedre sekk, og jeg ville også ha en sekk som var laget for damer, jeg kunne kjenne forskjellen på de forskjellige typene jeg prøvde. Jeg kom over et salg på en Bergans sekk, (koster normalt 1700-1900) som jeg dro for å prøve, eneste problemet med denne var at den hadde åpne sidelommer. Men siden jeg var litt treg med å få kjøpt den forsvant tilbudet. Jeg hadde også sett på en McKinley sekk, men fjorårets modell, for den hadde sidelommer i motsetning til årets modell. Heldigvis fant jeg en butikk som fortsatt hadde fjorårets modell på salg, så da kjøpte jeg den med en gang, så slipper jeg å angre. Liten flaks hadde jeg og, da det var 100,- avslag på den! Hehe! :D

Nå skal det sies at jeg syntes Bergans sekken var finere, men da den ble litt dyrere enn McKinley sekken var det ikke noe vanskelig valg lengre. Nå blir det vel lettere å kjenne igjen sekken min på flyplassen iallefall. Jeg endte da altså opp med en McKinley Yukon 60 + 10 L W. Den har åpning i topp, bunn og i siden, 2 lommer som man kan lukke med glidelås og 2 stretch lommer på sidene, mulighet til å skille av hovedrommet i 2, justerbart bakpanel, og den har veldig komfortabelt bæresystem, med grei polstring. Nå har jeg ikke brukt den med tungt innhold, så jeg skal nok komme med en oppdatering om mitt valg av ryggsekk underveis i reisen min!

Selv synes jeg sekken har en smashing farge!

Som du kan se er det romslig plass, med både åpning i topp og bunn!

Har en skillevegg, lomme i topplokk, lomme på hoftefeste og lomme på sidene!

Åpning inn til hovedrommet på siden, og åpen lomme på sidene. Som du kan se har jeg allerede fra før av matchende sokker, og det er jo litt kult da. Hehe

Da er det meste i boks og jeg trenger kun litt småtteri som kan være greit å ha med på tur, så nå er det bare å vente, vente, vente og vente. I dag er det akkurat 100 dager igjen til vi reiser, 100 dager til jeg sitter på et fly på vei til andre siden av kloden. Kan altså si at det er en person som holder på å nesten dø av utålmodighet!