Campinglivet

Nå har det gått litt over en uke ( 9 dager) siden vi startet vår reise med en campervan, og det har egentlig gått både opp og ned, men mest opp selvfølgelig.
Campingen vi var på i Byron Bay var helt okei. Selve dusj og toalett området var flott nok, og det var separate rom for dusjen, men det var bløtt hele tiden, og det er tydelig at folk ikke er like nøye som meg med å gjøre rent etter seg, men slik er det vel bare å forvente. Fellesområdene skal jo rengjøres daglig og dermed er ikke folk like flink, men personlig liker jeg at det ser bra ut etter meg. Jeg har jo aldri vært på noen form for campingferie, annet en et par overnattinger i hytte da jeg var mindre, så dette er helt nytt for meg, og jeg lærer nok hva jeg kan forvente etter hvert.
På fredagen dro vi en tur på et bryggeri for å få litt omvisning og drikke øl. Christer er veldig glad i ølbrygging, og jeg synes det er litt spennende også, så det passer midt i blinken å dra på slike turer. Dette bryggeriet heter Stone & Wood, og det er et lite bryggeri hvor alt blir gjort av mennesker og ikke maskiner. Ølen deres var også fantastisk og vi kom litt i snakk med noen andre personer som også var der, alle fra Australia.
Dager etterpå var vi en tur på stranden å ble solbrent, så nå har vi skaffet oss solkrem, hehe. Om kvelden dro vi endelig ut å feiret at vi har vært kjærester i 5 år, og det var bare super hyggelig.

Dyrelivet på campingen var det heller ikke noe å klage på, siden det er vår nå, er det en del dyreunger ut å vandrer med foreldrene sine, å det er jo alltid et hyggelig syn. Fikk også sett vårt første Australske pinnsvin og den var bare dødskul!

På søndagen dro vi videre, men først en tur innom Lennox Head for å treffe Margaret (damen vi har bod hos i 2 uker), hun hadde vært på et sytreff sammen med en haug med andre damer som driver med quilting. Vi var innom der siden vi hadde fått noen papirer tilsent i posten som vi gjerne ville ha, så slapp vi å dra innom Alstonville igjen. Vi fikk se på hva disse damene hadde laget mens vi var der, å det var masse fint å se på, tror faktisk jeg skal lære meg quilting når jeg kommer hjem igjen. Vi var heldige å fikk spise lunch med dem, så da ble det nok en dag med gratis mat. Deretter dro vi til Ballina, Sør Ballina.

Vi dro til Sør Ballina, via en liten ferge som tok 5 minutter (man kan kjøre rundt), så fikk vi prøvd det også. Grunnen til at vi dro dit, var for at det så ut som det var mulig å campe der, uten å skulle betale for å stå på en campingplass. Dermed ble det vår første gratis overnatting og vi ville finne ut hvordan det gikk uten strøm. Noe som gikk fint i seg selv, bortsett fra at siden vi har en gammel bil, har vi et gammelt kjøleskap, og ekstra batteriet som man kan bruke, ble tømt alt for fort. Heldigvis har kjøleskapet en gass funksjon, som damen før oss ikke har brukt, og dermed dro vi dagen etter inn til Ballina for å se om noen kunne fikse dette for oss, slik at vi kan bo på plasser det ikke er strøm. Dette fikset de lett, og etter vi hadde vært litt her og der og kjøpt litt småtteri vi hadde funnet ut vi trengte endte vi opp med å bare dra tilbake til der vi hadde vært natten før for å prøve ut gassen på kjøleskapet, noe som funket utmerket godt. Der vi campet kunne vi se elven, eller der eleven renner ut i havet, altså brakkvann, og rett ved oss var det mangrove skog og vi var så heldige at vi også fikk sett delfiner. Den ene delfinen hadde tydeligvis sett lyset vårt og tittet opp rett ved der vi var for å se, desverre var det bare Christer som rakk å se den, men det var uansett kjempe kult. Det var en flott plass, jeg gjerne skulle vært litt lengre, men vi må jo dra videre, vil gjerne oppleve flere flotte plasser som dette.

Neste stopp var Yamba! Yamba er også en by som er ved havet/elveutløp og vi valgte denne gangen å være på en campingplass. Akkurat nå er det skoleferie, Queensland har had 2 uker ferie, mens New South Wales er akkurat ferdig med sin første uke, og har dermed ei uke igjen, dette fører selvfølgelig til økning av priser på campingplass og vi har dermed ikke kommet over noen plasser som har vært kjempe billig. Uansett, strøm må vi ha, 2 dager uten strøm har gjort at vi begynte å få lite strøm på telefoner og nettbrett og dermed bled det en campingplass denne gangen. Flott camping med mange mennesker, både unge, eldre og de med barn, atså en god blanding. Fra bilen vår hadde vi flott utsikt mot elven, og fikk med oss nok en flott solnedgang. Yamba er en virkelig flott plass, men de dagen vi var der blåste det litt for mye for min smak, og det ble dermed ingen soling på stranden, men vi gikk oss en laaaang tur langs stranden og bort til en plass hvor det var 2 småe innsjøer. Den ene var litt for grumsete, men den andre var okei til å både i. Det var mange som klatret opp fjellveggen og hoppet ned i vannet. Tror det var ca 7-8 meter. Pingle meg gjorde selvfølgelig ikke det, men en liten dukkert tok jeg. Skulle få Christer til å filme meg når jeg dro ut i vannet, men jeg klarte å skli på kanten og falle uti før han rakk å starte å filme meg (typisk) så det får bli en annen gang, hehe. (Skadet meg ikke, var et ganske mykt møte med vannet).
Dagen etter dro vi en tur til et shoppingsenter, for å se om de hadde bodyboard, og for å stjele litt wifi så vi kunne laste ned noe episoder med serie og filmer så vi har noe å se på kveldene, det var ganske langt dit, og med gåturen dagen før var jeg ganske skutt. Merker at jeg er GODT ut av trening og fikk veldig vondt i hoften min.

I går opplevde vi vår første bomtur. Vi dro til en plass som heter Grafton og det ligger litt mer inn i landet, men ved elven. Vi fant oss en billig campingplass, sikkert noe av det billigste vi noen gang kommer til å oppleve. Vi betalte kun 142 kr for 2 personer med strøm. Fant også ut hvorfor det var billig, for dette var egentlig et grøntområde rundt en travbane. Han som eier tomten har satt opp noen plasser med strøm og vannutak rundt på et område, og det var ikke mange folk der. Det blir mest brukt når det er travløp eller hundeløp, slik at deltakere/tilskuere kan campe der. Toalettene var helt ok. Det var åpent område, så både dyr og innsekter kunne være der. Dusjene var jeg ikke å så på, da jeg hadde lest de var forferdelige. Christer sa at herretoalett var grusomt, så vi ble der bare en natt, før vi dro videre til neste stopp.

Så i dag dro vi alltså til Coffs Harbour. Vi kom tidlig, og parkerte bare i sentrum og gikk litt rundt for å se og prøve å finne ut hvor vi skulle overnatte. Siden det fortsatt er ferie og dette er en populær plass var nesten alle campingene fulle, bortsett fra et av dem, men den var litt dyr syntes vi. Dermed bestemte vi oss for at i natt camper vi gratis. Noe som egentlig er utrolig vanskelig, for Australia er ikke som Norge, man kan ikke bare campe hvor man vil. Det er nesten et camping forbudt skilt over alt og det er i værtfall umulig og campe ved sjøen, så det med at jeg il våkne i hammocken min ved stranden, ser ut til å bli vanskelig, med mindre man vil bryte loven, men vi for no se, kanskje vi plutselig finner en plass vi kan henge hammockene våre. Uansett, vi gikk litt rundt i byen, så hva de hadde å tilby, gikk også en tur bort til stranden og ut på en pir. Kan nok en gang si at dette er også en flott plass.
Akkurat nå står vi campet på en parkeringplass et lite stykke utenfor byen. Vi kjørte bort til turistsenteret for å høre om det var noen plasser i kunne campe gratis, og som nevnt tidligere er det ikke mange plasser vi kan det, altså vi kan ta sjangsen og bli bed om å forlate området, men det ville vi ikke gøre i kveld. De på turistsenteret sa det gikk å stå parkert på parkeringsplassen her, så da gjorde vi bare det, og håper vi finner noe i morgen.

Forresten her i Australia er det okei og sykle på motorveiene, på bildet under kan du tydelig se et sykkeltegn på veien på venste side, og her var fartsgrensen 100 km/t.

Så i kveld koser vi oss her på parkeringplassen, Christer leser bok og jeg fargelegger, nå skal vi se litt serie så finner vi vel sengen snart, er det en ting jeg har begynt med i det siste, så er det å legge meg tidlig. Jeg sover veldig lett og er dermed våken i halv 7-7 tiden, og blir så fort trøtt, det er derfor jeg ikke har skrevet tidligere. Sovnet allerede i 9 tiden noen ganger, men i dag prioriterte jeg dere!
Håper dere får en flott helg.