Surfers Paradise

I går bestemte vi oss for å forlate Brisbane og fortsette reisen vår sørover. Nå befinner vi oss på Gold Coast, nærmere bestemt Surfers Paradise.

Vi var heldige å fikk kyss ned hit, da det bare er 1 time unna Brisbane, så slapp vi å tenke på både haiking eller offentlig transport. Vi ble sluppet av i en gate ved stranden og så fant vi et hostel i nærheten. Planen om å bare campe gratis i hammocken vår, blir ikke så enkelt som først trodd, siden det er vist ulovelig å campe utenfor spesifikke campingplasser, men det blir nok litt camping underveis.

Da vi kom til hostelet vi hadde valgt ut fortalte mannen bak disken at de hadde tilbud med 3 for 4 netter om man valgte 4 mans rom, og siden det bare ble rundt 30 kr dyrere for 4 dager enn å ligge på et dorm rom med mange flere, valgte vi å starte med et 4 mans rom i stede for mer en 10. På rommet var det ei dame som allerede var der, hun kommer fra Malaysia, men bor i Australia og er på en liten ferie for seg selv. Hun reiser i morgen tidlig, så får vi se om det kommer noen andre på rommet i løpet av morgen dagen.

Surfers Paradise er foresten en veldig flott plass. Tydeligvis er dette en partyplass, men siden det er vinter enda er det litt roligere en det bruker å være om sommeren. Ang. vinteren så har jeg forresten funnet ut at det faktisk er kaldt her. På kvelden er det rundt 14-15 grader, og siden husene her i Australia ikke er normalt isolert, blir det fort det samme innendørs. Dette betyr at jeg egentlig har tatt med meg for lite varmere klær, og siden vi reiser sørover vil det ikke bli varmere med det første. Om det jeg har undersøkt på nettet er rett så vil vi nok ikke få temperaturer før vi reiser mot Perth etter nyttår, så det blir som en laaaang Norsk sommer. Det er uansett varmt nok på dagene, men når solen går ned rundt halv 6 på ettermiddagen blir det fort kaldt.

Uansett, vi tok det lett i går, reiser jo på et budsjett og derfor skal vi ikke feste så alt for mye. Hostelet har eget kjøkken så vi laget oss pasta til middag. I dag sov vi faktisk litt lenge (for en gangs skyld) og så tilbringte vi dagen på stranden, før vi gikk tilbake til rommet og stelte oss litt. Middagen ble rester fra i går og ved en rask utregning ble det ca 15-20 kr pr.pers og det er jo super billig egentlig. Frokost og lunch består av brødskive med pålegg. På hostelet er det også de som setter igjen maten sin når de drar, så vi kan lett ta å bruke det som de har lagt igjen om det er noe vi ønsker, men man burde være rask.

I kveld blir det nok bare å gå oss en tur og slappe av mere, ta det litt rolig vil jeg tenke meg. Kanskje ta en øl på stranden eller noe sont, vi får se det ann :)