På tur med hurtigruten: Bodø - Rørvik

Da jeg var i Bodø hadde jeg og kjæresten egentlig tenkt til å dra på hannes famile sin hytte i Trofors, men siden det ikke ble tur dit med en gang, og jeg kun hadde tenkt å være i nord i maks ei uke, bestemte jeg meg for at veien tilbake sørover skulle skje ved å reise med hurtigruten. Vi er så heldige at like i nærheten av vårt feriehus på Abelvær har hurtigruten et stopp, nærmere bestemt Rørvik.
Siden det kun er 40-50 min unna Abelvær, kunne jo pappen min hente meg der. Jeg hadde egentlig tenkt å dra fra Bodø litt tidligere, men siden jeg først skulle med hurtigruten var det viktig å få fint vær, og i følge både yr og storm skulle det være opphold hele veien på fredag den 8 juli, så dermed dro jeg den dagen.

Bilde tatt fra det høyeste hotellet i Bodø

Nå i dag er jeg evig takknemmelig for at jeg valgte å reise den dagen, for flottere vær er det lenge siden jeg har sett ute på sjøen. Det eneste som hadde gjort det enda mer perfekt ville vært om temperaturen var en del høyere, for da hadde jeg kunnet sitte ute nesten hele turen. Uansett, jeg fikk meg en fin plass helt fremst i panorama salongen hvor jeg hadde god utsikt til å kunne se vår helt fantastiske kyst.

Se på den fantastiske utsikten og ikke minst naturen vi har i Norge!

Båten startet fra Bodø klokken 04.15 på fredags natt/morgen. Christer kjørte meg til havnen, etter kun et par timer søvn. Jeg var jo selvfølgelig så sliten om kvelden og bestemte meg for at jeg ville ha litt søvn før jeg skulle av sted, men da alarmen gikk klokken 03.15 var jeg ikke spesielt glad eller våken. Men i ettertid er jeg glad jeg fikk meg litt søvn før, for det ble ikke mye søvn på båten.

Jeg fant en fin plass jeg kunne sove en liten stund, men det var en annen familie på båten da også, og pappen der snorket så høyt, og etterhvert begynte ungene å høre så smått på musikk. Slik må man vel bare regne med når man ikke har bestilt seg lugar. Klokken 07.00 startet frokost serveringen, og så smått begynte dermed folk å stå opp å komme ut til panoramasalongen. Da klokken tikket over klokken 09.00 var det ingen vits å prøve å sove lengere. noe jeg ikke hadde gjort uansett, da det var så mye fint å se på.

Jeg ble også med på seremonien de har når man passerer polarsirkelen, altså å drikke tran (er dette de gjør når båten drar sørover, gjør noe annet når den drar nordover). Men ellers kjente jeg at turen på 16 timer ble litt kjedelig. Siden jeg ikke hadde lugar, og ikke prøvde å finne ut om det var noen plass jeg kunne oppbevare bagasjen min underveis, ble det så jeg stort sett bare satt på en plass og kikket ut av vinduet. Klokken 20.30 ankom vi Rørvik og så kjørte pappa meg hjem!

Selv om kysten er enn hvor vakker den er, så blir det jo mye av det samme, og hvis man kan si at jeg sov en time eller to, så serie i to-tre timer og gikk litt i land, så ender man opp med å sitte i over 10 timer å se ut av et vindu og det blir litt kjedelig for meg. Så det blir spennende å se hvordan flyturen til Brisbane går! Må nok lade opp alt av digitale ting, og ha med meg ekstra batteripakke så jeg har underholdning på flyet. De viser vel sikkert en film eller to på flyet også, har jo aldri reist lengere enn til Egypt, så vet ikke hvordan det er på disse langdistanse flyene.

Uansett så var det fantastisk å reise med hurtigruten, og hvis du aldri har gjort det før så vil jeg anbefale deg å gjøre det en gang. Du trenger ikke å reise lange strekninger, og hvis du ikke reiser over et døgn, kan du komme deg billigere unna , for da kan du reise uten lugar.

Nå er det 20 dager igjen (3 uker til vi lander i Brisbane), og jeg gleder meg så fantastisk mye!
Det nærmer seg med stormskritt og sommerfuglene raser rundt i magen min!

Har du reist med hurtigruten før?